Optimaal inrichten van een FMIS en trainen van medewerkers met een focus op gastvrijheid, in een complexe zorgorganisatie.
Facilitair Management Informatiesysteem
Wil een organisatie de facilitaire processen optimaliseren, dan kan een Facilitair Management Informatie Systeem (FMIS) uitkomst bieden. Met de data uit het FMIS zijn de facilitaire processen op operationeel, tactisch en strategisch niveau te beheersen en besturen en wordt stuurinformatie gegenereerd. Zoals voor veel geavanceerde instrumenten geldt, is het aanschaffen van een FMIS geen sinecure én ben je er dan nog niet. Informatiemanagement en -architectuur worden in veel organisaties steeds belangrijker en dat plaatst een FMIS in een veranderende context. Wie een dergelijk systeem overweegt, heeft een partij nodig met kennis van de specifieke markt en ervaring met hoe het in de praktijk kan werken. Humanagement is die partij. Wij kunnen een belangrijke rol spelen bij de aanschaf, inrichting en ingebruikname. Van het vaststellen van de facilitaire kaders en het formuleren van een eisenpakket tot de selectie van een FMIS dat in de organisatie én in het budget past en bij de implementatie ervan, inclusief draagvlak en nieuwe werkwijze.
De mooiste winst die de opdracht leverde? Meer verbinding en een logischer FMIS dat beter wordt benut. Hiervoor was het alsof we zonder rijbewijs in een Rolls Royce achter het stuur zaten. Dat wil niet zeggen dat we er al zijn, maar het voelt in ieder geval dat we de goede richting op gaan.
Veelgestelde vragen
FMIS staat voor Facilitair Management Informatie Systeem. Het is een softwaresysteem dat is ontworpen om het beheer en de werking van faciliteiten en bedrijfsmiddelen binnen een organisatie te ondersteunen.
De kosten voor aanschaf en implementatie van een FMIS systeem kunnen erg variëren. Dit is volledig afhankelijk van het aantal licenties software, het aantal gebruikers, het specifieke gebruik en het volume van de (facilitaire) organisatie.
Een Facilitair Management Informatie Systeem helpt facility managers om ervoor te zorgen dat alle diensten en middelen (faciliteiten) op orde zijn zodat de medewerkers van het bedrijf hun werk goed kunnen doen. Het helpt bijvoorbeeld bij het beheer van ruimtereservering, de beveiliging en de schoonmaak.
SMART Building
Als organisatie wil je niet alleen slimme medewerkers, maar ook slimme huisvesting of werkplekken – SMART building.