Impactvol faciliteren bij Danone smaakt naar meer

De missie van Danone laat aan duidelijkheid niets te wensen over: One Planet. One Health. Hun duurzaamheidsambitie is de perfecte match met Humanagement, die het internationale hoofdkantoor helpt om op facilitair gebied grote, groene slagen te maken.

Met productielocaties in alle windstreken en hoofdkantoren in Parijs, Singapore en Hoofddorp is Danone een mondiale speler. Op het kantoor in Hoofddorp, genaamd Danone Place Amsterdam, werken een kleine duizend medewerkers. Daar is genoeg werk aan de winkel voor in eerste instantie maar liefst twee Humanagers tegelijkertijd. Met een tandemopdracht – een facility manager en een facility coördinator – lost Humanagement daar het capaciteitsvraagstuk op, komt er rust in het team én wordt werk gemaakt van de diverse circulaire uitdagingen. Dat gebeurt via de beproefde aanpak, met pilots en het creëren van draagvlak door stakeholders te betrekken en waar mogelijk verbindingen te leggen.

Niet duur, maar duurzaam
Natuurlijk, met het oog op milieu en leefklimaat is het prijskaartje niet altijd de doorslaggevende factor. Toch is het fijn dat duurzaamheid niet altijd duur hoeft te zijn. Zo ging onze Humanager samen met de schoonmaakpartner op zoek naar een duurzaam alternatief voor de in het pand gebruikte handzeep. De keuze viel op een dispenser die met blokzeep werkt: honderd procent vegan en vrij van microplastics, maar bovenal goed voor een aanzienlijke CO2-reductie omdat er geen water en plastic meer getransporteerd hoeft te worden. En dat voor een vergelijkbare prijs als de oude situatie.

Kostenbesparing
Door in nauwe samenwerking met de afvalverwerker de cijfers van de afvalstromen te benchmarken, werd kristalhelder dat hier een wereld te winnen is. Er is nieuw afvalmanagement geïntroduceerd. Geen eenvoudige opgave door het internationale karakter van het bedrijf; kleurcoderingen en symbolen blijken namelijk van land tot land te verschillen. Met een aantal ingrepen weet Humanagement impact te realiseren en tegelijkertijd geld te besparen, door het aantal inzamelpunten te reduceren en door medewerkers te nudgen om het oude wegwerpgedrag van zich af te werpen (bijvoorbeeld door in te zetten op een paperless office).

Snel reageren op veranderende wetgeving
Een omvangrijke operatie die door het wettelijke verbod op single-use-plastics opeens ook op de kaart kwam, was het uitfaseren van ‘papieren’ koffiebekers. Op het kantoor van Humanagement drinken de medewerkers al geruime tijd uit een to-go-beker van bamboe of uit een porseleinen kopje uit grootmoeders tijd, hoogstpersoonlijk door de officemanager in alle kringloopwinkels in de omgeving bij elkaar gesprokkeld. Voor een organisatie van het formaat van Danone is die sympathieke oplossing niet realistisch. Toen in juni 2023 bekend werd dat kantoren moesten switchen naar een duurzamer alternatief, startte de Humanager onmiddellijk de inventarisatiefase, schreef een businesscase en rolde een proef uit. Bij Danone viel de keuze op glaswerk, tot grote tevredenheid van de medewerkers. 

Knowhow & kruisbestuiving
Hoewel het pand pas zes jaar jong is, moest het toch al worden verbouwd, of – om met de Humanager te spreken – het moest worden ‘gedanoniseerd’. Er werden meer ronde, organische vormen en Danone-blauw als hoofdkleur aangebracht en de (vergader)faciliteiten kregen een noodzakelijke upgrade voor het hybride werkplektijdperk. Ook in dit proces was duurzaamheid een belangrijk facet. Zo zijn de hippe belcabines vervaardigd uit hergebruikt materiaal. Dezelfde belcellen hebben overigens ook een ereplek op Humanagements nieuwe kantoor. Maar waar stonden ze het eerst? “Bij Hof Wonen, waar een collega is gestationeerd”, lacht de Humanager. “Zo kwam ik op het idee en bestelden we er twaalf voor Danone… en twee voor onszelf.” Een mooi en tastbaar bewijs van de kruisbestuiving en kennisoverdracht binnen Humanagement, één van de belangrijkste pijlers van het bedrijf.

Nieuwe energie
Om in toetjestermen te blijven: als kers op de taart wordt nu gewerkt aan het aanpassen van het energiecontract, waardoor de extra benodigde groene stroom (ondanks zo’n tweehonderd zonnepanelen op het dak) niet meer van buitenlandse producenten komt, maar voor de volle honderd procent door Nederlandse windmolens wordt opgewekt. Het aantal laadpalen is inmiddels al meer dan verdubbeld, noodzakelijk omdat Danone voortaan alleen nog stekkerauto’s in de lease afneemt. Op naar One Planet. One Health.