Je kunt op elkaar vertrouwen

Sommige opdrachtgevers kennen we al een kwart mensenleven lang. Dick van der Meyden van de Marente-zorggroep stond samen met Humanagement aan het begin van de ontwikkeling van ons vakgebied. Vijfentwintig jaar en vele interim-ervaringen later vertrouwt hij nog steeds op de meerwaarde van een Humanager.

Sta je als organisatie voor een facilitaire uitdaging, dan is de hamvraag: op welke partij kun je vertrouwen dat de klus goed wordt geklaard? Dick van der Meyden van de Marente-zorggroep hoeft niet lang na te denken over het antwoord. Hij begon in de wereld van het facility management toen het nog ‘civiele diensten’ heette en was destijds samen met de oprichter van Humanagement een van de drijvende krachten achter de oprichting van FMN.

Dynamiek

Sindsdien is het nodige veranderd in het vakgebied. Dick van der Meyden: “De verhoudingen tussen eigen personeel en ingehuurde liggen nu totaal anders. Iemand van buiten aan je team toevoegen is welkom, geeft een andere dynamiek en is leuk voor de eigen medewerkers. Dat komt ook omdat het vaak gedreven krachten zijn die veel vragen stellen, en weer andere kennis in hun rugzak meebrengen. Daar profiteert de hele groep van.”

Multi-ervaring

Wat ook veranderde is het dienstenpakket. “De professionele aanbieders leveren niet alleen maar diensten, maar ook adviezen. Humanagement stond aan de basis van die transformatie. Het fijne van die verschillende rollen is, dat ik een Humanager de ene keer kan inschakelen voor de invulling van een management rol, maar ook als ik een projectleider zoek die van wanten weet, of als ik hulp kan gebruiken bij het schrijven van een beleidsstuk. Een organisatie met multi-ervaring kan mij helpen zo’n visie richting te geven. Maybrit huurde ik in voor een presentatie over duurzaamheid en circulariteit, heel inspirerend.”

Vertrouwensband

De kennisuitwisseling is geen eenrichtingsverkeer. “Om de zoveel tijd drink ik met Gerard een kop koffie en bespreken we een thema zoals bijvoorbeeld de ouderenzorg en dan komen ook andere vraagstukken van het leven ter tafel. Het is heus niet dat ik maandelijks gebruik maak van Humanagements diensten, maar als ik met een vraag of een probleem zit, is die gemakkelijk gesteld. Dat snelle schakelen komt natuurlijk door de vertrouwensband.”

Commitment

Humanagement bewoog met de tijd en trends mee, maar bleef volgens Van der Meyden in essentie dezelfde club – die zegt wat ze beloven, die snel zijn en ook eerlijk zijn als ze iets níet kunnen. “Het aardige is dat Humanagement over Humanagers spreekt, en wij op onze beurt over Marentenaren. Beiden hebben de bedrijfscultuur in hun DNA zitten, dat zich uit in motivatie, commitment en houding. Ik heb in 25 jaar met een aantal Humanagers gewerkt, maar toch ervaar ik een solide basis met veel continuïteit. Wat er écht anders is dan vroeger? Nou, in de begintijd nodigde ik heel Humanagement eens per jaar uit voor een tochtje in mijn zeilboot. Gaandeweg is het bedrijf zo gegroeid, dat er letterlijk een moment kwam dat ik bij de haven zei ‘nu moet de helft uitstappen, want zo kunnen we echt niet varen”, lacht Van der Meyden. “Maar uiteraard heb ik iedereen keurig heen en weer gependeld.”