De wereld van het casino en die van het ziekenhuis lijkt mijlenver van elkaar verwijderd. Maar kennis en ervaring opgedaan in het ene werkveld kan uitstekend van pas komen in het andere. Met een Humanager die letterlijk van alle markten thuis is, kreeg het Spaarne Gasthuis het beste van twee werelden.
Op het eerste gezicht lijkt de roulettetafel niets gemeen te hebben met de operatietafel. Maar schijn bedriegt, weet onze Humanager die na jarenlang voor Holland Casino te hebben gewerkt bij het Spaarne Gasthuis opeens leiding mocht gaan geven aan de technische dienst. “Het organisatorische spectrum komt voor 100 procent overeen. Bij de één tel je fiches, bij de andere het aantal te desinfecteren operatiekamers, maar het blijft in beide gevallen mensenwerk. Je werkt met mensen die je moet faciliteren, die gezien en gehoord willen worden.”
Aandacht voor en sturen op menskracht is dan ook de sleutel tot succes. In een onbekende wereld betekent dat vooral goed luisteren en veel vragen stellen. En hoe gek het ook klinkt: als buitenstaander blanco tegen een situatie aankijken kan ook zeer verhelderend zijn, want voorkennis en erfenissen uit het verleden zijn dan geen factor en kan een bruggenbouwer mooie resultaten boeken.
Qua techniek is het ziekenhuis een enorm complexe, uitdagende arena, met zaken als steriele kamers, perslucht, zuurstoftoevoer etc. Dat maakt het “zeg maar de Champions League onder de technische diensten”.
Hoewel de Humanager in sneltreinvaart enorm veel specifieke kennis van de technische opgaves en uitvoering opdoet, kan hij steunen op de institutionele kennis die op de afdeling en in de organisatie aanwezig is en natuurlijk terugvallen op de kennis en ervaring van Humanagement. Ondertussen kan het ziekenhuis weer leren van het casino, want een concept als gastvrijheid is in een proces gedreven omgeving niet per se het eerste waar men aan denkt. Door de organisatie vanuit het klantperspectief te bekijken, kan de beleving worden verbeterd.
Uiteraard zijn er ook verschillen. Waar een casino een plek is waar je best risico kunt nemen en situaties kunt uitproberen, is een ziekenhuis de plek waar je geen enkele fout kunt permitteren en geen gok wil wagen. Dat betekent bijvoorbeeld extra aandacht voor voorraden, protocollen, onderhoud en vervanging. En die noodstroomtest? Die doe je alleen als alle andere kleinere deeltesten daarvoor groen licht geven, en niet eerder. Cruciaal is dat alles moet werken en dat iedereen daar op kan vertrouwen. Dankzij de kennis en inzet van het Spaarne-team is dat ook het geval.