‘Ik verkoop geen bier, ik verkoop gezelligheid’, was de lijfspreuk van Freddy Heineken. Geen wonder dus dat de funfactor een essentieel onderdeel is van de bedrijfscultuur. De grote uitdaging van de afgelopen tijd is alleen: hoe breng je medewerkers samen (en weer vaker op kantoor) nu thuiswerken de standaard is geworden.
Vroeger – en daarmee bedoelen we: tot Covid-19 – waren de Thursday Drinks van Heineken een fenomeen. Regelmatig was het executive team aanwezig om samen met het personeel een biertje te drinken. Tijdens de kerstborrel stonden zij zelfs achter de tap. Een prachtig voorbeeld van de unieke bedrijfscultuur waar Heineken als bedrijf, waar gezelligheid in het DNA zit, prat op gaat.
Stimulerende prikkels
De beperkingen van de afgelopen periode én de vlucht naar voren op thuiswerkgebied maakt dat het bewaken van de voor Heineken zo essentiële funfactor extra aandacht vergt. In die belangrijke taak was een hoofdrol weggelegd voor de facilitaire organisatie. Dat begint uiteraard bij het nauwkeurig monitoren van de bezettingsgraad en het management voorzien van de noodzakelijke stuurinformatie. De beslissing om extra budget vrij te maken om verstokte thuiswerkers te stimuleren vaker hun thuiskantoor te verlaten is daarmee geen gevoelskwestie, maar eentje van concrete cijfers en feiten.
Kijken naar kansen
De facilitaire organisatie richtte zich nadrukkelijk op kansen, bijvoorbeeld in het bedenken en uitvoeren van aangepaste sociale activiteiten die wél op de werkvloer doorgang konden vinden. Minstens zo belangrijk om de typische Heineken-sfeer te bewaken is om ook op afstand de sociale banden te koesteren en aan te trekken. Mooie uitdagingen dus voor de verantwoordelijke Humanager, die in de lead was van de speciaal voor de gelegenheid in het leven geroepen werkgroep ‘Celebrate & Connect’.
Sociale interactie
De reeks initiatieven die Heineken de afgelopen tijd organiseerde zijn haast te talrijk om op te sommen. We beperken ons tot een kleine bloemlezing. De traditionele bier & bitterballen werden voor de verandering geserveerd in de binnentuin, het gloednieuwe The Base D-pand (het internationale visitekaartje van plaatsonafhankelijk werken werd net twee weken voor de eerste lockdown geopend) werd huiselijk gestyled met banken en zitplekken. En hoewel bier de corebusiness is en blijft, kreeg een andere drank de glansrol om collega’s over de kantoorstreep te trekken: koffie!
De Coffee Corner serveert naast het bekende assortiment ook specials, zoals in de Halloween-tijd een Pumkin Latte, en deelde in het hele pand bij wijze van introductie en persoonlijke aandacht muffins uit.
Aandacht voor duurzaam en contact
Als duurzame gadget krijgen alle medewerkers begin 2022 een herbruikbare Heineken-koffiebeker die volkomen circulair is en kassakorting geeft. De menukaart van het bedrijfsrestaurant kreeg een upgrade met lekkere producten van lokale ondernemers, van versgebakken bananenbrood tot de eerlijke en heerlijke soepen van Soupalicious. Nu grootse en spectaculaire feesten er deze december niet in zitten, zijn chocoladeletters, cadeaus voor de kinderen en inspirerende gedichten en brieven thuisbezorgd. Daar blijft het niet bij: via een omvangrijke verzendoperatie met pakketten van Beerwulf, sinterklaascadeaus voor de kinderen en chocoladeletters voor het personeel, steekt Heineken de medewerkers thuis – met het oog op de afsluiting van het woelige jaar – nog eens het hart onder de riem.
Informeren en inspireren
Gezelligheid zit uiteraard niet alleen in goodies of lekkernijen. Daarom gaat veel aandacht naar een goede, actuele informatievoorziening met betrekking tot Covid 19-maatregelen. De focus ligt onverminderd op een veilige terugkeer naar kantoor. Dat vergt een continu contact en samenwerking met de people’s manager en alle stakeholders. Ook wordt nadrukkelijk de creativiteit van de managers geprikkeld, met speciale workshops waarmee ze zelf ideeën verzinnen en onderling delen over hoe de warme band met hun teamleden te cultiveren en verstevigen. Want ‘leuk’ is ook gewoon een zaak om zeer serieus te nemen.