Alle hens aan dek bij de GGD regio Utrecht 

Er gaat geen dag voorbij of de GGD is wel in het nieuws. Hoe is het om midden in een crisissituatie, met niet altijd voorspelbare ontwikkelingen, aan de facilitaire knoppen te draaien? Onze Humanager kon een dag na het acquisitiegesprek direct aan de slag bij de GGD regio Utrecht. Vol aan de bak want “elke dag brengt weer nieuwe uitdagingen en saai is het nooit.” 

De Humanager in kwestie kan op ruime ervaring bogen – hij werkte voor Humanagement al voor verschillende opdrachtgevers – maar de GGD regio Utrecht in coronatijd? Dat is echt wezenlijk andere koek. “Nooit eerder heb ik zó direct het primaire proces mogen ondersteunen en ervaren dat wat ik neerzet direct wordt gebruikt. Dat betekent dat de GGD ook op mijn vrije dag gewoon belt. Als in een normale situatie in het weekend op het kantoor van een opdrachtgever een lamp kapot gaat, is er doorgaans geen nood aan de man. Maar in een teststraat betekent datzelfde defect misschien dat de coronatest stil komt te liggen. Dus is snel schakelen en flexibiliteit een vereiste en doet 9-tot-5 er niet toe.” 

Deskundigheid

Als projectmanager in een crisisorganisatie ligt er uiteraard meer op je bord dan alleen verlichting. De eerste taak was om een nieuwe locatie voor het coronabedrijf van de GGD te vinden, want door de opschaling was het hoofdkantoor in Zeist te klein geworden en het contract met de tijdelijke oplossing – het Provinciehuis – liep af. Uit het locatieonderzoek kwamen zes opties die qua volume zouden voldoen aan de organisatie die ingericht werd in voorbereiding op de naderende tweede golf. “In zo’n geval is het echt appels met peren vergelijken. Als professional neem ik niet klakkeloos de vierkantemeterprijs als basis, het is tenslotte geld dat de GGD en daarmee de belastingbetaler onder aan de streep kwijt zijn. Daarom heb ik alle aanbiedingen teruggerekend zodat de scenariokosten helder werden. Uiteindelijk bleek het pand van ASR aan de overzijde van het Provinciehuis de beste locatie. Een ideale turn-keyoplossing, we hoefden letterlijk maar de straat over te steken.” Daarbij was de Humanager naast de verhuizing ook verantwoordelijk voor de contractonderhandelingen. “De aanvankelijk afgenomen drie verdiepingen zijn inmiddels uitgebreid naar vier én de begane grond; zeven dagen per week in bedrijf en goed voor tussen de 600 en 700 medewerkers. Uiteraard allemaal op de anderhalve-meter-afstand; we hadden slechts twee weken de tijd om dat facilitair in te richten.” 

Betrokkenheid

Klus geklaard maar… er bleek significant meer werk aan de winkel. Het inrichten van teststraten bijvoorbeeld. In de regio Utrecht zijn dat er inmiddels zeven, en afgelopen week zijn de gesprekken gestart om een hele grote XL-teststraat voor sneltests te bouwen, als een van de eerste in het land. De huidige teststraten zijn verspreid over de provincie Utrecht en variëren van een luxe Rijtuigenloods en een Rode Kruis-gebouw tot een oude fabriekshal. Wat ze gemeen hebben is dat wat regelwerk en de inrichting betreft geldt: alles liever gisteren dan vandaag. “De luxe om drie keer na te denken en een nachtje erover te slapen ís er niet. De huidige teststraten zijn in het voorjaar ingericht, maar moeten nu dus winterklaar worden gemaakt. Dat betekent aanpassingen aan de buitenverlichting nu de dagen korter worden, een heater erbij voor het personeel en de bezoekers, en misschien een tent plaatsen. Ik heb me echt in het proces van het coronabedrijf genesteld. De verdeelsleutel die ik in het begin opstelde om te kijken wat een oplopend aantal besmettingen betekent voor de benodigde werkplekken bij bron- en contactonderzoek, gebruik ik nu nog. Daarmee kan ik mijn opdrachtgever snel en adequaat advies geven als ik voorzie dat er een huisvestingsbehoefte aan zit te komen.”  

Verbinding

Je zou het haast vergeten, maar de GGD heeft meer taken dan alleen coronataken. “Inmiddels ben ik ook als adviseur aan de slag bij het facilitaire team van de GGD zelf, want het reguliere GGD werk en de reguliere locaties moeten ook weer operationeel en coronaproof zijn. Ik probeer ook de kernwaarden van de GGD naar voren te laten komen. Dus een contract met de nieuwe XL-locatie in de Jaarbeurs, dat moet ook binnen de facilitaire organisatie van de GGD zelf passen en worden geborgd in het contract. En wat als andere GGD’s in den lande willen profiteren van de on-the-crisisjob-ervaring van deze Humanager? “Mijn collega’s gaf ik al een rondleiding op locatie. Mocht een van hen bij een andere GGD aan de slag gaan, dan plan ik daar een specifiek kennisoverdachtmoment voor in, zodat hij of zij binnen een dagdeel helemaal up to date is.”