Werkplekinrichting Operationeel Besturingscentrum Infra ProRail

 

 

24-uurs werkplekinrichting Operationeel Besturingscentrum Infra ProRail, De vier Schakel- en Meldcentra (SMC) in Rotterdam, Amsterdam, Zwolle en Eindhoven worden samengevoegd tot een landelijk centrum: het Operationeel Besturingscentrum Infra (OBI). Verantwoordelijk voor de aansturing van de aannemers en leveranciers en de afstemming met de opdrachtgever.

Betere samenwerking en Procesintegratie

De vier Schakel- en Meldcentra (SMC) in Rotterdam, Amsterdam, Zwolle en Eindhoven worden samengevoegd tot een landelijk centrum: het Operationeel Besturingscentrum Infra (OBI). Vanuit Utrecht wordt het OBI, als onderdeel van het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR), een landelijk operationeel aanspreek- en informatiepunt.


Doordat het OBI eind 2013 op het OCCR plaatsneemt, wordt het een zichtbare, solide schakel in de keten. Dit bevordert een betere samenwerking en procesintegratie, die afdeling- en bedrijfsoverstijgend is. Het project (werkplekinrichting OBI) zorgt ervoor dat de werkomgeving OBI aan de Admiraal Helfrichlaan gereed is voor ingebruikname. Dit houdt in: nieuwe werkplekken in een opgefriste ruimte waar een comfortabel klimaat aanwezig is en de verlichting afgestemd is op de werkzaamheden die er plaats gaan vinden.

 

Functioneel Programma van Eisen

De uitgangspunten en eisen ten aanzien van het project zijn beschreven in het functioneel programma van eisen (FPvE) dat de opdrachtgever had opgesteld. De scope was de totale verbouwing van de ruimte op het gebied van klimaat (zeer hoge eisen), verlichting, vloer en inrichting. Tevens zijn tijdens het project ook direct de gebouwgebonden bekabeling, data, elektra en EMC meegenomen. Dit laatste staat voor elektromagnetische compatibiliteit en houdt in dat er maatregelen zijn genomen om elektromagnetische storingen te verminderen.

 

Projectleider Facilitaire Zaken

De aanpak die is gehanteerd was om allereerst het FPvE te vertalen in een plan van aanpak. Daarna is er een projectteam samengesteld bestaande uit een projectleider van Facilitaire Zaken (via Humanagement), een technisch adviseur en het ingenieursbureau. Deze laatste stuurt de bouwkundige, elektrotechnische en werktuigbouwkundige aannemers aan. Er is bewust gekozen om te werken met voor ProRail bekende leveranciers die het gebouw en de ruimte reeds kenden. De projectleider stemde vervolgens af met de opdrachtgever en de projectleider ICT in een wekelijks overleg.

 

Resultaat

Het resultaat is een 24-uurs ruimte, die een volledig nieuw hoogwaardig klimaatplafond heeft gekregen, zodat in een comfortabel klimaat wordt voorzien. Dit is zeer belangrijk omdat elke werkplek twee computers heeft en negen schermen die allemaal warmte afgeven. Tevens is in het nieuwe plafond gelijk de verlichting vervangen en opnieuw gepositioneerd zodat deze niet reflecteert in de beeldschermen en ook zo min mogelijk warmte afgeeft. De volledige vloer is vervangen, en onder de vloer zijn A en B energiepaden aangelegd zodat elke werkplek redundant (dubbel) is uitgevoerd qua energievoorziening. Qua inrichting zijn achterwanden gerealiseerd voor de 42 inch overzichtschermen en twaalf stuks 24-uurs zit-sta werkplekken, waarbij voor de computers in de onderkast van het meubel directe afzuiging is gerealiseerd (dit heet puntafzuiging,  met als doel minimale warmte-ontwikkeling in de ruimte). Hiernaast zijn in de gehele ruimte EMC maatregelen genomen om elektromagnetische storingen te verminderen (o.a. aarden van rails en achterwanden). Kortom nieuwe werkplekken met comfortabel klimaat voor het OBI.

2016-11-18 14:33:09
Betere samenwerking en Procesintegratie
De vier Schakel- en Meldcentra (SMC) in Rotterdam, Amsterdam, Zwolle en Eindhoven worden samengevoegd tot een landelijk centrum: het Operationeel Besturingscentrum Infra (OBI). Vanuit Utrecht wordt het OBI, als onderdeel van het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR), een landelijk operationeel aanspreek- en informatiepunt.

Volg ons op

Copyright 2016

Contact

+31 (0) 15 21 50 015 
mail@humanagement.nl
Route