Facilitaire exploitatieorganisatie nieuwe hoofdkantoor Eneco

In 2010 is Eneco gestart met de visieontwikkeling van Eneco World, het duurzame transparante samenwerkingsgebouw in Rotterdam. In lijn met de nieuwbouw stond de afdeling Facilities voor de uitdaging om de traditionele manier van werken los te laten en zichzelf opnieuw uit te vinden. De scope van de reorganisatie was het inrichten van de facilitaire exploitatieorganisatie van het nieuwe hoofdkantoor en de buitenlocaties. Het doel van de transitie was om te komen tot een passend, modern serviceconcept dat naadloos aansluit bij de kernwaarden van Eneco. Humanagement heeft in meerdere rollen vanaf januari 2011 meegewerkt aan deze transitie, te weten als Hoofd Service en Contractbeheer, Coördinator facilitaire bedrijfsvoering, Hoofd Hospitality en als Projectcoördinator (verantwoordelijk voor het gestructureerd implementeren van diverse verbeterplannen).

De trektocht, zoals de transitie heette, was gericht op het vertalen van de visie van Eneco World naar de facilitaire organisatie. Daarbij stonden klantgerichtheid en proactief handelen centraal. Facilities wilde van het imago ‘politieagent’  transformeren naar ‘hostmanship’. Gastheren en –vrouwen die erop gericht zijn om medewerkers optimaal te faciliteren, te verrassen en te zorgen dat medewerkers met plezier naar hun werk gaan. Tevens was reductie van aantal facilitaire medewerkers een uitgangspunt.

Verbeterplannen, ontwikkeling en implementatie van afdeling Hospitality, klanttevredenheid

In samenwerking met het MT Facilities heeft de projectleider van Humanagement diverse verbeterplannen opgesteld en geïmplementeerd zoals o.a. de herinrichting van de ontvangstruimte en de inrichting van Topdesk en intranet (Plaza Eneco Home). Eneco Home  is het kloppende hart van het serviceconcept waarin een samenwerking is gerealiseerd tussen de afdeling ICT en Facilities. Deze one-stop-shop is zowel digitaal (intranet) als fysiek (Eneco home balie) gerealiseerd.

Tevens heeft Humanagement de implementatie en ontwikkeling van de afdeling Hospitality opgezet, het inkopen en coördineren van een hospitality training en het optimaliseren van het imago van de afdeling. Dit laatste heeft de projectleider op een verrassende wijze vormgegeven door o.a. een bloemenstal in de hal te plaatsen met Valentijnsdag en het organiseren van een kerstontbijt voor de gehele organisatie. De transitie heeft geresulteerd in een stijging van de klanttevredenheid van een 4,6 naar een 7,8.