Circulair opdrachtgeverschap 

Circulair opdrachtgeverschap

Om de wereld mooier en beter te maken volstaan ambitieuze dromen, wat technische innovaties en een handjevol enthousiastelingen niet. De overgang van de traditionele naar de circulaire economie met circulair opdrachtgeverschap vergt een meer fundamentele verandering. Hetzelfde geldt voor Circulair Faciliteren. De nieuwe manier van denken en werken heeft impact op een groot scala aan werkprocessen, en het kost tijd en energie voordat de missie echt organisatiebreed geland is. Een belangrijke les is dat de praktijk vaak weerbarstiger is dan van tevoren gedacht, en dat circulair faciliteren iets is wat je sámen moet doen.

Humanagement leerde uit diverse circulaire opdrachten, Green Deals en andere (leer)netwerken dat de afstemming met collega’s en collega-afdelingen een aantal concrete handvatten voor verbetering opleverde. Het organisatiebreed dragen van circulaire ambities kan alleen als de drijfveren (het ‘waarom’) voor iedereen helder zijn. Daarom is het zaak om alle relevante stakeholders op deze reis mee te nemen, aangezien zij bij de toepassing en in de toekomst ook hun bijdrage leveren.

Gerelateerde artikelen