Circulaire businessmodellen uitproberen. Het doel van de pilot. ProRail laat zien dat circulair inkopen geen toekomstmuziek is, maar nú al kan.
Circulair inkopen
Voor een belangrijk deel zijn circulaire diensten en producten nog toekomstmuziek: ze moeten nog bedacht worden, zitten nog in de pijplijn of liggen nog op de tekentafel. Daarom is het voor nu van belang om de focus te leggen op het selecteren van de ideale samenwerkingspartners die dezelfde circulaire normen en waarden delen en ambitie hebben, oftewel circulair inkopen. Partijen die net als wij actief kennis delen, zowel intern onder alle medewerkers als in netwerken buiten de organisatie. Om die zoektocht te vereenvoudigen ontwikkelde Optimal Scan samen met Humanagement de Optimal Scan FM, die de intrinsieke motivatie van leveranciers in kaart brengt.
Met de Optimal Scan FM lanceerden we een product dat volgens ons het facility management echt een grote stap voorwaarts kan laten maken op het gebied van circulariteit. Ons ideaal is dat straks élke facilitair manager ermee aan de slag gaat. Deze speciaal ontwikkelde tool maakt circulaire ambities en acties concreter en beter bespreekbaar. Dat is niet alleen handig bij de selectie van een nieuwe leverancier, maar vooral ook een goede toepassing om samen met huidige leveranciers het ambitieniveau aan te scherpen en samen aan de slag te gaan. Een uitstekend instrument dus om de gewenste versnelling te realiseren.
Gerelateerde artikelen


Wegwijs in circulair inkopen voor de Facility Manager
Een innoverend onderzoek door Humanagement, Prorail en FMN.
Circulaire economie
De vraag is niet óf we onze economie circulair moeten maken, maar hóe we dat gaan doen – circulaire economie.
Scan circulair organiseren
Met onze nieuwe online tool circulaire ambities én acties van organisaties in kaart brengen – Scan Circulair Organiseren.
Circulair faciliteren
Het vakgebied facility management biedt veel kansen voor initiatieven – circulair faciliteren.
Circulair opdrachtgeverschap
Het organisatiebreed dragen van circulaire ambities kan alleen als de drijfveren voor iedereen helder zijn – circulair opdrachtgeverschap.