Een inclusievere wereld begint bij jezelf. Daarom nodigde Humanagement voor de kennissessie Inclusief Ondernemen en Faciliteren twee bevlogen sprekers uit die met hun praktijkvoorbeelden ogen kunnen openen: Bartel Geleijnse van The Colour Kitchen en Alycia Biekram van Facilicom Solutions. 

Vrijdag 9 juni kwam het Humanagement team bij elkaar bij het Haagse restaurant Parkoers voor een inspirerende kennismiddag om extra aandacht te geven aan diversiteit en inclusie. De locatiekeuze was geen toeval: het restaurant, waar jongeren die minder makkelijk op de ‘normale’ arbeidsmarkt belanden leerervaring opdoen, heeft als motto dat een beperking geen beperking hoeft te zijn. 

Dat sloot haast naadloos aan bij de kennissessie ‘Laat talent niet onbenut’ van Bartel Geleijnse, oprichter en directeur van The Colour Kitchen. De sociaal ondernemer die in de horeca en catering, mensen van bank naar baan wil brengen over zijn concept: “Mensen hebben geen afstand tot de arbeidsmarkt, de markt heeft afstand tot de mens”. Een ander belangrijke learning: sociaal ondernemen, dat moet het bedrijf of de ondernemer écht willen, en niet voor de bühne of omdat de opdrachtgever het wil. Als het moeten is in plaats van willen, is het niet duurzaam en prikken anderen daar binnen een paar minuten doorheen. 

 

Alycia Biekram, manager duurzaamheid en sociale impact bij Facilicom Solutions, ging dieper in op de vraag hoe je in het sociale facilitaire management het verschil kunt maken. Als iemand dat weet, is dat Alycia wel: duurzaamheid vormt de rode draad in haar carrière, en twee jaar terug won ze de ABN AMRO Duurzame 50 Young Professional Award. Met haar positiviteit weet ze impact te realiseren, door groot de dromen maar zich daarbij ook op kleine, concrete doelen te concentreren. “Persoonlijk ben ik geen fan van quota, maar het kan helpen.” Wat is volgens haar het verschil tussen inclusie en diversiteit? “Diversiteit gaat over aantallen en percentages, inclusie over gedrag, waarden en spelregels. Een feit als 90 verschillende nationaliteiten in een bedrijf klinkt mooi, maar hoeveel daarvan zitten er in de boardroom?” Op de vraag wanneer je als facilitaire organisatie goed bezig bent, hoeft Alycia niet lang na te denken. “Als sociaal maatschappelijk inkopen de norm is – maar dat begint gewoon met die eerste stap. Veel mensen zien vooral beren op de weg, maar mijn advies is: kies iets en ga daar mee aan de slag. Dan volgt de rest vanzelf.”