Trots op je werk en trots náár je werk: dat was het uitgangspunt van de grote make-over van het HEINEKEN hoofdkantoor. De achterliggende gedachte is dat branding zich niet alleen richt op de consument, ook de eigen medewerkers zijn een belangrijke doelgroep. Het creëren van een aantrekkelijke werkomgeving in de huisstijl (of beter gezegd: de huisstijlen) bleek de sleutel tot een succesvolle back-to-the-office-strategie. Een select gezelschap van onze relaties mocht op locatie proosten op het eindresultaat tijdens een kleinschalige bijeenkomst, georganiseerd door Humanagement.

Bij de receptie van Stadhouderskade 79 worden dagelijks tientallen bezoekers doorverwezen – zij moeten namelijk een paar deuren verder zijn, bij de HEINEKEN Experience. Dat bezoekers het hoofdkantoor van HEINEKEN International verwarren met een toeristische attractie is begrijpelijk. Zeker na de grote operatie waarbij topmerken prominent schitteren in de aankleding: op muren, in meubels en via verlichting. 

Het hoofdkantoor vormde het ideale decor voor Humanagements kleinschalige bijeenkomst over organisatiebranding. Voor het selecte, maar diverse gezelschap – met vertegenwoordigers van onder andere Alliander, het Waterschap, de Hogeschool van Amsterdam, Artsen zonder Grenzen en Holland Casino – zwaaiden de toegangspoortjes wél open en keken zij hun ogen uit tijdens de exclusieve rondleiding in het pand. Maar voor het zover was, spitsten de genodigden de oren voor een aantal presentaties. Mathijs Schaft (senior facility & project manager HEINEKEN) trapte af met een introductie over de aanleiding en uitkomsten van het branding traject. Hij maakte duidelijk waarom de meest simpele oplossing – het hele pand van boven tot onder HEINEKEN-groen verven – geen goede optie was. Té eenzijdig voor het hoofdkantoor van een internationale organisatie die ruim driehonderd andere merken vertegenwoordigt en dus meer smaken heeft dan één. Dit geldt niet alleen voor dit gebouw, maar ook voor de overige panden (samen goed voor 40.000 m2) waarin de branding ook is of wordt doorgevoerd.

Voor een familiebedrijf dat grossiert in fun-producten, was het voor HEINEKEN na de pandemie en de thuiswerkfase extra belangrijk om medewerkers terug naar kantoor te krijgen. Tijd voor een nieuwe cultuur met flexibele werkplekken en een vernieuwde office experience. Dit begon met een interne dialoog over hoe afdelingen en medewerkers met elkaar wilden samenwerken via activity based working. Uitkomst was dat medewerkers aangaven vooral voor het sociale aspect weer naar kantoor te willen komen. Die missie is geslaagd: de bezettingsgraad ligt op 70%, met piekdagen boven de 100%.

Homebase & social zone
Het gebouw is opgedeeld in verschillende zones. Afdelingen hebben een eigen homebase voor ontmoetingen met de directe collega’s en de begane grond functioneert als één grote social zone, met de uitstraling van een grand café in plaats van een bedrijfsrestaurant.

Designer Beau Kleijngeld gaf een inkijkje in het creatieve proces en de samenwerking met diverse stakeholders. De lat lag hoog: het is wél het hoofdkantoor, dus het móet goed zijn. Een ander belangrijk punt was dat logo’s en het aantal gevoerde merken aan verandering onderhevig zijn. Daarom is gekozen voor duurzame en kostenefficiënte elementen met een grotere houdbaarheid.

Elke verdieping kreeg zijn eigen kleurenpalet en merk. Vandaar dat je ook Aziatische Tiger, het in Azië populaire HEINEKEN Silver, het Mexicaanse Desperados, het Italiaanse Birra Moretti en het Britse Strongbow terug ziet komen op de muren, in het tapijt, in de planten (cactussen bij Desperados) en in de details (de afvalbakken in kratjesvorm). Het resultaat is een uitgesproken, vrolijke omgeving zonder overprikkeling. Ook fraai: de verlichting in de Rooftop Bar kan kleur bekennen, waardoor deze ontmoetingsplek als een kameleon meer tinten dan alleen HEINEKEN-groen kan aannemen.

Projectrealisatie
Laura Barendregt (Humanagement) ging dieper in op de projectrealisatie: van organisatie en inrichting tot planning en budget. Een van de voorbeelden die zij symbolisch vond voor het gemeenschappelijke karakter en het draagvlak voor deze brandingoperatie zijn de teksten die nu op de vloer van de begane grond prijken: die komen van medewerkers zelf toen hen werd gevraagd naar hun eerste associatie met ‘HEINEKEN’. Ook het idee voor de grote fles met het woord ‘proost’ in praktisch alle wereldtalen kwam uit de koker van de medewerkers. En over proosten gesproken, dat gebeurde na afloop van deze unieke rondleiding in de Rooftop Bar, de bar met misschien wel het allermooiste uitzicht op Amsterdam. Een passend einde bij een heerlijke, heldere en leerzame bijeenkomst die naar meer smaakte!