Facilitaire ethiek

Facilitaire ethiek

De gedachte dat zakelijk instinct en ethisch besef elkaar uitsluiten, is gelukkig achterhaald. Steeds meer bestuurders en organisaties hechten aan duurzaamheid en sociale impact en staren zich niet blind op enkel de korte termijn. Eerlijk duurt namelijk het langst, en bij zakendoen draait uiteindelijk alles om één ding: vertrouwen. Dat maakt facilitaire ethiek tot een toegevoegde waarde in ons domein. Want op de werkvloer wemelt het van de dilemma’s en is de keuze lang niet altijd zwart-wit. Hoe hak je de knoop door als er voor beide kanten wat te zeggen valt? Delen alle medewerkers dezelfde normen en waarden?

Het kan materie zijn die lastig bespreekbaar is, maar juist daarom ontwikkelde Humanagement een dynamische en spraakmakende workshop. Daarin breken de deelnemers zich het hoofd over dilemma’s en een aantal specifieke cases uit de (facilitaire) praktijk. Uiteraard blijft het niet bij discussie alleen; er worden ook concrete handvatten aangereikt zoals een stappenplan waarmee dilemma’s kunnen worden getackeld. Het klinkt wellicht als taaie stof, maar niets is minder waar. Met ons eigen Rad van Ethiek wordt het thema laagdrempelig en wordt de discussie aangewakkerd. Het belangrijkste inzicht daarbij is dat de werkelijkheid nooit zwart-wit is. De dialoog is belangrijker en nuttiger dan simplistische termen als ‘goed’ of ‘fout’. De workshop die Humanagement heeft ontwikkeld rondom het Rad van Ethiek is een instrument dat letterlijk en figuurlijk een bewezen spraakmaker is, vaak tot ver na de afsluitende borrel.

Gerelateerde artikelen

Facilitaire ethiek voorbeelden