Ik weet niet hoe het u vergaat, maar volgens mij is de arbeidsmarkt bij veel organisaties één van de belangrijkste vraagstukken van dit moment. In ieder geval ook voor mijn bedrijf. De ene kant van de medaille: veel aanvragen omdat al onze opdrachtgevers moeite hebben mensen te vinden. De ander kant van de medaille: ook wij zoeken naar de speld in de hooiberg (in ons geval de facilitaire professional met 8 -10 jaar werkervaring).

Het arbeidsmarktvraagstuk is een veelkoppig monster: vergrijzing, ontgroening, arbeidsmigranten, parttime-factor, work-life-balance, diversiteit, kosten (en loon-)stijgingen en robotisering/digitale transformatie. Het raakt allemaal aan de huidige schaarste die in bijna alle sectoren tot uitdagingen (of regelrechte problemen!) leidt. Volgens statistici zouden de problemen in de zorg opgelost zijn als alle parttimers in de zorg 38 minuten per week meer gaan werken. Hiermee zouden roosterproblemen zijn opgelost. Natuurlijk besef ik dat dit ‘Excel-sheet-wijsheid’ is. De werkelijkheid is weerbarstig, maar toch een hoopvol gegeven…

Op een gekke manier lijkt het vraagstuk rondom personeelsschaarste gedurende Corona exponentieel te zijn gegroeid tot een ‘Perfect Storm’. Een uitgelezen moment om dit systeemprobleem grondig te bestuderen en snel aan te pakken. Het is spannend hoe technologie en hybride werken kunnen bijdragen. Niet alleen zoeken naar de hybride kantoormedewerker maar ook hoe andere disciplines als de zorg en het onderwijs met grote vraag naar personeel gebaat zijn bij deze mogelijke interventies. Ik hoop dat veel organisaties oprecht zoeken naar het herdefiniëren van werken en samenwerken. Weg met oude conventies en overbodige regels, ruim baan voor vertrouwen en creativiteit!

Terug naar de werkvloer

Voor het herdefiniëren van werken en samenwerken, is het volgens mij cruciaal dat het (top) management zo snel mogelijk teruggaat naar de werkvloer om daar zijn/haar oor te luister te leggen. Wat speelt er nu exact op de werkvloer en wat zijn nu precies de behoeftes van medewerkers en klanten? Wat zijn hun belangen en in hoeverre zijn die in lijn met de organisatiebelangen? Waar maken ze zich zorgen over en hoe kunnen we processen vereenvoudigen? Vele vragen die elke (top)manager zou moeten willen bespreken met de werkvloer. Het is volgens mij cruciaal om in deze dynamische tijden de menselijke maat zo snel mogelijk weer terug te brengen in organisaties: ontregelen en moderne sturingsprincipes introduceren. Het kan en het moet om te zorgen dat we de komende periode goed benutten en daadwerkelijk leren van de (corona)crisis om er met elkaar sterker uit te komen.

Ik nodig iedere lezer bij deze uit: benut de zomerperiode goed en plan minimaal drie dagdelen in om mee te lopen op de werkvloer, echt tijd te hebben voor mensen en met oprechte nieuwsgierigheid te luisteren naar wat er bij hen speelt. Ik hoor/lees graag jullie ervaringen en verwacht dat er hele mooie verhalen uit voortkomen!

Het is wellicht wat vroeg, en ook al is het wereldtoneel niet fraai, laten we ons best doen om er een hoopvolle zomer van te maken!